SEO: Kom achter de magie van Google

Op het moment dat je eigenaar bent van een website wil je ervoor zorgen dat jouw website gezien wordt door het grote publiek. Het is tenslotte het visitekaartjes waar toekomstige klanten meer informatie vinden over het bedrijf. Echter zijn er meerdere bedrijven (concurrenten) die hetzelfde willen bereiken als jou, maar hoe ben jij ze voor? Doormiddel van SEO-optimalisatie, dit zorgt voor jouw ranking in Google.

Google search

De zoekmachine Google heeft in Europa het grootste marktaandeel op zowel desktop, tablet en smartphone.

Marktaandeel zoekmachines in Europa 

Europa Desktop Smartphone Tablet
Google 86,22% 97,63% 93,36%
Bing 6,49% 0,25% 3,32%
Yahoo! 2,65% 0,97% 1,86%
Yandex 3,03% 0,83% 0,79%

Door de jaren heen is de zoekmachine van Google flink ontwikkelt. Voorheen waren de grote bedrijven met het meeste geld voor marketing de eerste resultaten die je tegen kwam, wanneer je een zoekopdracht uitvoerde. Google heeft daar een einde aan gemaakt door het algoritme verder door te ontwikkelen en slimmer te maken. Momenteel wordt er nog aan het algoritme gewerkt, maar er tellen nu veel meer zaken mee dan vroeger.

Vroeger kon men door gebruik te maken van unieke woorden (keywords) die betrekking hadden op hun dienst/ product of dergelijke ver boven aan in Google belanden, tegenwoordig telt de bouw van de website, de content op een website en de autoriteit van een website zwaarder mee. Maar wat kun jij als website beheerder nou zelf eraan doen om hoger op te komen in Google?

Tip 1: Houdt je website dynamisch en in leven

Een website laten maken en lanceren is tegenwoordig niet meer het enige wat telt, een aantal jaar geleden werden websites vooral gebruikt als informatieverstrekker. Tegenwoordig draagt een website bij aan de beleving van een merk/ product of dienst. Het gaat niet meer alleen erom wat er verteld wordt, maar ook op welke manier. Vervang grote stukken tekst in een blog door afbeeldingen of animaties en zorg ervoor dat je frequent je website voorziet van nieuwe informatie, zoals nieuws/ blogs of andere content die de bezoeker meer vertelt over jouw bedrijf. Zodat jou bezoekers terug keren en je website blijft leven.

Zoals je ziet vertelt bovenstaande afbeelding hetzelfde als de eerdergenoemde tabel maar het is in 1 oogopslag duidelijk dat Google het grootste marktaandeel heeft. In dit geval werkt een afbeelding sneller dan een tekst of tabel.

Tip 2: Creëer links op je website of naar andere voor autoriteit.

Wanneer een product of een dienst goed wordt vertelt de ene gebruiker dat door aan de ander, oftewel mond op mondreclame. Zo wordt de nieuwe gebruiker beïnvloedt doordat een van zijn kennissen positief is over de aankoop en neemt hij aan dat de aankoop ook goed zal zijn.

Op een website werkt dit hetzelfde. Wanneer jij knoppen aanmaakt die doorlinken naar andere pagina’s binnen de website, geef je aan waar je gebruiker moet zoeken om nog meer informatie te vinden. Wanneer jij een blog-artikel schrijft en vertelt over content die geschreven staat op een andere website, vertel jij iets goeds over iemand anders zijn product. Google waardeert dit positief voor je ranking. Op het moment dat andere websites naar jou gaan doorverwijzen wordt je nog positiever beoordeeld omdat jou content geliefd is en positief wordt bevonden door andere. De “mond-op-mond” reclame op websites.

Tip 3: Houd je website up-to-date.

60% van alle website draait momenteel op het CMS-systeem WordPress. Waar WordPress vroeger een blog-site was is dit tegenwoordig een volwaardig CMS-systeem voor een professionele website. Aan de hand van plug-ins kun je veelal extra functionaliteiten toevoegen. Zorg er echter wel voor dat deze plug-ins geüpdate worden en verwijder plug-ins die je niet meer gebruikt. Dit vertraagt je website onnodig wat ook weer bijdraagt aan een slechtere Google ranking.

Tip 4: Mobile first!

Tegenwoordig surfen veelal van de gebruikers op het web door middel van hun smartphone. Je moet er daarom ook voor zorgen dat jouw website goed leesbaar is en uitziet op het moment dat een bezoeker jouw website op zijn mobiel raadpleegt. Wanneer je WordPress gebruikt is dit veelal in het thema opgenomen. Controleer bij het aanmaken van een nieuwe pagina of blog-artikel altijd de content op verschillende apparaten om zeker te zijn van de kwaliteit. Wanneer jouw website mobiel vriendelijk is beloont Google dit met een positieve score!

“We don’t live in a mobile first world, we live in a mobile only world”  Larry Page (Google)

Wij kunnen jou helpen scoren!

Ben je eigenaar van een website die momenteel niet zo hooggeplaatst wordt in Google, of ben je benieuwd naar de verschillende mogelijkheden? Neem dan contact met ons op en wij gaan samenwerken aan jouw vindbaarheid!