Ben jij toe aan een nieuwe website? Hier vind jij hét antwoord!

Het internet anno 2018 verandert met de dag. Vroeg of laat is het dus tijd voor een nieuwe/frisse website. De gemiddelde  houdbaarheidsdatum die nu voor een website staat is vijf jaar. Een verouderde website kan komen door een verouderd design, je website niet responsive is of omdat deze nog geen e-commerce functies heeft. Uit onderzoek blijkt dat 80% van de consumenten hun oriëntatieproces online begint, het is dus van belang dat je website up-to-date is. In deze blog lichten wij de belangrijkste redenen voor een nieuwe website toe.

Gebruiksvriendelijk

Een visueel aantrekkelijke website zorgt voor een plezierige gebruikservaring. Het moet voor de bezoekers direct duidelijk zijn wat jouw bedrijf te bieden heeft, zodat zij niet door eventuele onduidelijkheden afhaken. Ook is het belangrijk dat je voor de doelgroep relevante content plaatst. Zorg er tevens voor dat alle links werken, de website overzichtelijk is en deze snel laadt.

Responsive webdesign

Een responsive webdesign is een website die zich aanpast aan een breed scala aan apparaten(smartphone, laptop, tablet). Hiermee optimaliseer je de ervaring voor bezoekers. In 2015 zijn 18,3% van alle online aankopen in Nederland gedaan via smartphone, de verwachting is dat dit de komende jaren sterk zal toenemen. Als bedrijf is het gebruikelijk om op deze ontwikkeling in te spelen, zodat consumenten ook op jouw mobiele website aankopen kunnen doen. Vanaf heden neemt Google het responsive zijn van een website/design ook mee in de search ranking op mobile. Het is dus van belang om een responsive website te hebben, zodat je niet daalt in de Google-ranking.

Een website laten maken en lanceren is tegenwoordig niet meer het enige wat telt, een aantal jaar geleden werden websites vooral gebruikt als informatieverstrekker. Tegenwoordig draagt een website bij aan de beleving van een merk/ product of dienst. Het gaat niet meer alleen erom wat er verteld wordt, maar ook op welke manier. Vervang grote stukken tekst in een blog door afbeeldingen of animaties en zorg ervoor dat je frequent je website voorziet van nieuwe informatie, zoals nieuws/ blogs of andere content die de bezoeker meer vertelt over jouw bedrijf. Zodat jou bezoekers terug keren en je website blijft leven.

E-commerce

E-commerce staat voor de aan- en/of verkopen die consumenten online kunnen voldoen. De behoefte om online te shoppen neemt sterk toe onder consumenten. Het idee dat uitsluitend bedrijven die consumptiegoederen aanbieden een webshop hebben, is dan ook verleden tijd. Steeds meer branches, o.a.: verzekeraars en energiebedrijven maken gebruik van e-commerce. Door e-commerce functionaliteiten aan je website toe te voegen kun je eigenhandig diensten of goederen online gaan aanbieden. Op deze manier voorkom je dat klanten die jouw producten of diensten online willen aanschaffen dit bij concurrenten gaan doen.

Wanneer een product of een dienst goed wordt vertelt de ene gebruiker dat door aan de ander, oftewel mond op mondreclame. Zo wordt de nieuwe gebruiker beïnvloedt doordat een van zijn kennissen positief is over de aankoop en neemt hij aan dat de aankoop ook goed zal zijn.

Op een website werkt dit hetzelfde. Wanneer jij knoppen aanmaakt die doorlinken naar andere pagina’s binnen de website, geef je aan waar je gebruiker moet zoeken om nog meer informatie te vinden. Wanneer jij een blog-artikel schrijft en vertelt over content die geschreven staat op een andere website, vertel jij iets goeds over iemand anders zijn product. Google waardeert dit positief voor je ranking. Op het moment dat andere websites naar jou gaan doorverwijzen wordt je nog positiever beoordeeld omdat jou content geliefd is en positief wordt bevonden door andere. De “mond-op-mond” reclame op websites.

Jij vs. Concurrenten?

Het is goed om te weten hoe jouw website scoort ten opzichte van die van je concurrenten. Wie zijn bijvoorbeeld jouw online concurrenten? Bij deze een makkelijke manier om hier achter te komen: Je vult in Google de zoekwoorden in, waarmee je denkt dat je doelgroep naar jouw op zoek gaat. De eerste 10 websites, (die onder de advertenties op de eerste pagina verschijnen) zijn dan je online concurrenten! Het kan geen kwaad om je website met die van de concurrenten te vergelijken. Wat zijn de verschillen? Bekijk deze websites vanuit het oogpunt van de consument. Voor welke website zou jij kiezen? Beter goed gejat, dan slecht bedacht.